Bilmeniz gereken 5 temel iş zekası (Business Intelligence) trendi

İş zekası, ham iş verilerinin toplanması, saklanması ve analiz edilmesi için tasarlanmış uygulama ve teknoloji araçlarının geniş bir sınıfına karşılık geliyor.


İşlenen bu veriler daha sonra iş kararlarına rehberlik etmek üzere kullanılabiliyor. İş zekası restoranlara hangi burgerleri ekleyeceklerine rehberlik etti, perakendecilere  hangi müşterilerin daha fazla ürün satın alacaklarını belirlemede yardımcı oldu ve spor takımlarına da zafere giden yolda ışık tuttu.  Fakat iş zekası arenası değişiyor ve daha fazla yere ulaşıyor. BI, ellerindeki verileri bilgiye dönüştürmeye çalışan firmalar için giderek daha önemli bir hal alıyor. Gartner BI’ın 2007 için birinci sıradaki teknolojik öncelik olduğunu ortaya çıkardı.  “İş zekası iş dünyasının en ücra köşelerine kadar nüfuz ediyor,” diyor AMR Research analistlerinden John Hagerty. İş zekası çoğunlukla finans ve insan kaynaklarıyla sınırlandırılırken, artan öneri ve geliştirmeler ekstra kullanım alanları anlamına geliyor. “BI’ın dokunabileceği kullanıcılarının sayısı inanılmaz oranda artıyor,” diye konuşuyor. Giderek daha fazla insan bunu kavrayacak. İşte size etkili olan beş önemli iş zekası trendi:

Trend 1: Çok fazla veri var ama bunlar yeterince kavranmıyor 
İş zekasının firmaların radarlarında gözükmesinin en büyük nedenlerinden bir şu: Bilginin hacmi ve hızı. Daha fazla veri, onun yönetilmesi ve kullanılmasını daha fazla gerektiriyor. “Kullandığımız ve satın aldığımız her şey bir bilgi kaynağı halini alıyor. Firmaların bunlardan nasıl faydalanacağını ortaya çıkartabilmesi şart,” diyor Gartner araştırma analistlerinden Bill Hostman. 
Problem mi? “Organizasyonlar işi yönetmeleri için gereken verilere sahip olmadıklarını fark ediyor,” diye konuşuyor Hostman. Veri orada duruyor ancak farklı ambarlar arasında sıkışmış ve doğruluğuna güvenilemez. Örneğin, bilginin nasıl girileceği organizasyonel kararlarda nasıl kullanılacağına bağlı olarak oldukça değişebilir; sıklıkla da tanımlar ambardan ambara çeşitlilik arz eder. Mesela, finans ve pazarlama brüt marjı farklı tanımlayabilir ki bu da hangi rakamların nasıl raporlanacağına etki eder.


Trend 2: Pazar konsolidasyonu, iş zekası kullanıcıları için daha az seçenek anlamına gelir
Bağımsız iş zekası firmaları çok yakında tarih olabilir. İlk olarak, Oracle Şubat ayında Hyperion’ı satın aldı. Sonra Ekim başlarında SAP, Business Objects’e bir teklifte bulundu. Bu Cognos ve MicroStrategy’yi potansiyel devralma hedeflerine dönüştürüyor ki spekülasyonlara bakılırsa bir sonraki Cognos olacak.

Bir taraftan, iş zekası arenasında büyük firmalara sahip olmanın bazı avantajları olabilir. Geleneksel olarak, iş zekası firmalar için en çok zihinde yer tutan bir yatırım değil ancak temel uygulama kararları verildikten sonra değerlendiriliyor, diyor AMR Research analistlerinden John Hagerty. Büyük firmalar iş zekası yeteneklerini entegre ettikçe, BI bu firmaların uygulamaları içerisine daha kolay bir biçimde entegre olacak. Dahası, iş zekasına yapılan yatırım daha fazla çekirdek bir karar  halini alacak, diye konuşuyor. Diğer taraftan, bağımsız iş zekası firmaları devler tarafından satın alındıkça, çok sayıda pratisyen ve uzman “kullanmak istediğiniz yazılımın firmasının iş yapmak istemeyeceğiniz bir işletmenin eline geçmesinden” endişeleniyor, diye konuşuyor Hagerty. Dahası, satın almayı gerçekleştiren firma sizin mevcut mimarinizle uyuşmayabilir; ki bu da çok sayıda teknik sorunla karşılaşmanıza neden olabilir, diye ekliyor. “Benim gördüğüm şey şu ki kullanmak istedikleri firmaya müşteriler kendileri karar veriyor. O zaman şöyle bir mantıklı soru sorulabilir: Bu firmayı kim satın alacak? Bu herkesin aklında ve belirsizlik insanların hareket etmemesini ya da değişilik olmayacağını düşündükleri bir alternatife yönelmelerine neden oluyor. Bu yüzden Pazar konsolidasyonu BI edinmeyi kolaylaştırabilir fakat kullanıcılara çok az seçenek bırakılabilir.


Trend 3: İş zekası yönetim kurulundan ön cepheye genişliyor
Artan bir biçimde iş zekası araçları organizasyonların tüm seviyelerinde kullanılır olacak. Endüstri uzmanları operasyonel iş zekasının (iş zekasını ön saflardaki çalışanlara getiren) bilhassa çok hızlı büyüdüğünü belirtiyor.
Forrester Research analistlerinden Boris Evelson, operasyonel iş zekasının veri ve süreç kumandaları entegre eden teklifleri dahil edeceğini söylüyor. Ayrıca belirli veri durumlarına dayalı iş süreçlerini başlatan olaya dayalı sistemler de bunda yer alacak. Örneğin, iş zekasını operasyonel süreçlere dahil etmek firmaların hızlı değişen iş durumlarına daha hızlı tepki vermesini sağlayabilir. Buna örnek olarak bir çağrı merkezi çalışanının belirli bir promosyonu teklif etmesi için uyarılması ya da potansiyel bir kredi kartı sahtekarlığının bildirilmesi verilebilir. 

Trend 4: Yapısal ve yapısal olmayan verilerin birleşmesi daha iyi iş zekası yaratacak.
E-posta, notlar, sesli posta mesajları ve diğer yapısal olmayan veri kaynakları zengin veri kaynaklarıdır. Firmalar ve geliştiriciler daha iyi karar vermeyi sağlamak için yapısal ve yapısal olmayan verilerin harmanlanması üzerinde çalışıyor. Örneğin, perakendeciler e-posta ve çağrı merkezlerinden gelen yorum ya da şikayetleri bir BI uygulaması içerisine ekleyebilir ki bu sayede pazarlarındaki bölüm analizlerini geliştirebilirler, diyor Evelson.


Hagerty destekliyor: “Tipik sıra ve sütunlarda yer almayan bilgileri edinmek bir sonraki mantıklı sınır.” Bu trendin gerçek beklentileri barındırdığını ekliyor. “Bu insanlara doğru karar verebilmeleri için daha fazla bilgi veriyor,” diye konuşuyor Hagerty. İnsanlar artık “içgüdülerine” dayanmak zorunda değil; onun yerine bilgili kararlar vermek için daha fazla bilgiye sahip olacaklar. 

Trend 5: Uygulamalar iş zekası verisi anlamında yeni görüşler sağlayacak. 
İş zekası uygulamalarının bir sonraki nesli, veri ve trendlerin daha fazla görsel olarak betimlenmesiyle pasta ve çubuk grafiklerin ötesine uzanıyor. JMP (SAS ürünü), Spotfire (Tibco), Tableau, Thinkmap ve diğer benzeri tanık ürünleri karmaşık veriler için görüntüleme sağlıyor.Karmaşık verilerin alternatif görüntüleme yolları (etkileşim ve yararlılığı artırmak için) önümüzdeki yıllarda büyümeye devam edecek bir alan, diyor Evelson ve Hagerty.

Kaynak:www.computerworld.com