Self Servis Analiz
Birçok kurumda en iyi analistler ve genelde kuruma değer katan çalışanlar, verileri araştırmayı seven ve kurumun neden bu şekilde işlediğini gerçekten anlayan kullanıcılardır. İster gelecekteki gelirleri tahmin etmek için bir finans modeli alıştırması yapıyor olsunlar, ister Güneydoğu’daki bir mağazanın neden diğer tüm mağazalardan daha iyi performans gösterdiğini anlamak amacıyla satış verilerini inceliyor olsunlar, bu kullanıcılar Excel’de self servis analiz özelliğini kullanırlar. BT departmanından yardım almadan kurum kullanıcıları tarafından oluşturulan bu self servis analiz (raporlar, grafikler, panolar vb.), İş Zekası “Self Servis Analiz” kullanımıdır. Bu kullanımın bazı genel özellikleri;
- Kullanıcıların kurum verileri hakkında bilgisi ve yüksek düzey Excel becerileri vardır.
- Kullanıcılar verilerde kolaylıkla araştırma yapmak, verileri özetlemek, filtrelemek ve biçimlendirmek ister.
- Kullanıcılar genelde birçok farklı kaynaktan bilgileri entegre eder.
- Kullanıcılar genelde küçük ve orta ölçekli veri kümeleriyle çalışır.
- Kullanıcıların SQL, MDX veya diğer sorgu dilleri gibi en az düzeyde özel teknik becerileri bulunmaktadır.
- Analiz diğerleriyle paylaşılsa bile bilgilerin düzenli olarak dağıtılması, bu kullanımın temel amacı değildir.
Araç Seçenekleri
Hem Microsoft Excel hem de Microsoft Excel için PowerPivot 2010, Self Servis Analiz kullanımını desteklemek için mükemmel araçlardır.
- Microsoft Excel
Microsoft Excel, Self Servis Analiz kullanımı için dünyada en yaygın olarak uygulanan İş Zekası aracıdır. Neredeyse tüm üst düzey kullanıcılar Excel’i bilir ve bu, verileri toplamak ve analiz etmek ve hızlı bir şekilde rapor geliştirmek için rahat bir ortamdır. Excel, yapılabilecek analiz türleri hakkında büyük esneklik sağlar ve kullanıcılara verileri hızlı bir şekilde entegre etme, hesaplama ve keşfetme özgürlüğü verir.
Excel raporları, e-posta üzerinden diğer insanlara dağıtılabilir veya SharePoint Server’a yayınlanabilir ve Microsoft SharePoint Server 2010′daki Excel Hizmetleri kullanılarak görüntülenebilir. Excel Hizmetleri, kullanıcıların Excel çalışma kitaplarını tamamen veya kısmen SharePoint Server’a yayınlamasını sağlayan bir Microsoft SharePoint Server teknolojisidir. Bu, kullanıcılara çalışma kitabı veya hesaplamaları değiştirmeye izin vermeden çalışma kitabına veya bunun belirli bölümlerine erişmesine olanak verir ve böylelikle çalışma kitabının tek bir sürümünün korunmasını ve tüm kullanıcılar tarafından görüntülenmesini sağlar. Bir Excel Hizmetleri çalışma kitabının kullanıcıları verilerin sınıflandırılması ve filtrelenmesi ve ayrıca PivotTables’ın genişletilmesi veya kapatılması dahil herhangi bir tarayıcı üzerinden canlı, etkileşimli analiz gerçekleştirebilir. Bir Excel Hizmetleri çalışma kitabı, farklı sürümleri engellerken aynı zamanda çalışma kitabına doğru erişim ve dağıtım sağlama avantajlarına sahiptir. Ayrıca kullanıcılar bilgi dağıtımını otomatikleştirmek için dağıtım listeleri oluşturabilir ve işbirliğini kolaylaştırmak için SharePoint Server’daki sürüm özelliklerini kullanabilirler. Alternatif olarak kullanıcılar hızlı ve kolay paylaşım için e-posta üzerinden Excel çalışma kitaplarını dağıtabilme özelliğine sahiptir; ancak bu yöntemle her kullanıcı çalışma kitabını değiştirebilir ve farklı sürümleri engellemek daha zor hale gelir. (Bu amaçla Excel Hizmetlerinin kullanılmasını tavsiye ederiz.)
- Microsoft Excel için Microsoft SQL Server PowerPivot
PowerPivot, Excel 2010′a ücretsiz bir eklenti olarak sunulan yeni bir üründür. Excel için PowerPivot, Excel işlevlerini kullanır ve yönetilen Self Servis Analiz için kullanıcıyı destekleyecek özellikler ekler. PowerPivot sayesinde kullanıcılar çok daha çeşitli bir çok kaynaktan gelen verileri kolaylıkla toplayabilir, yönetebilir ve bunlarla etkileşime girebilir ve ayrıca Excel 2010′un sayfa başına 1 milyon satır sınırından çok daha büyük veri kümeleriyle çalışabilir. PowerPivot, milyonlar ve hatta yüzlerce milyon satıra ölçeklendirilebilir. Bu kadar çok veriyi yönetme özelliği, tüm self servis İş Zekası analizi gereksinimlerini kolaylıkla karşılamalıdır. Bununla birlikte, PowerPivot’un aşırı büyük veri kümeleri için uygun olmadığını ve diskte sıkıştırıldığında 2 GB fiziksel depolama sınırına sahip olduğunu unutmayın. Ayrıca resmi bir SQL Server Analiz Hizmetleri küpü gibi daha geleneksel bir İş Zekası altyapısı oluşturmaya BT’yi dahil etmeden önce çözümün prototipini hızlı bir şekilde oluşturmak için de PowerPivot’u kullanabilirsiniz. Buna ek olarak, PowerPivot modelleri oluşturan kullanıcılar, farklı veri kaynaklarının yanı sıra veri parçalarının birbirleriyle nasıl ilişkili olduğunu da çok iyi bir şekilde anlamalıdır.
PowerPivot kurumsal verileri diğer veri kaynaklarıyla eş zamanlı olarak entegre etme özelliği ve dolayısıyla da kullanıcıların, başka türlü BT müdahalesi gerektirecek kendi veri kaynaklarını oluşturmasını sağlar. Ayrıca SharePoint Server 2010′a yayınlanmış PowerPivot modellerinin verilerin otomatik yenilenme için planlanmasını sağlar. PowerPivot altyapısı ayrıca, aşağıda yer alan görselde gösterilen PowerPivot modeli gibi çok daha büyük sayıda kullanıcıların tanıdık bir web tarayıcısında SharePoint Server’da yayınlanmış raporlar veya panoları kullanmasını sağlar. Son olarak SharePoint Server’da yayınlanmış çalışma kitapları, BT’nin özel bir panoyla modellerin kullanımını izlemesini ve yönetmesini sağlar. PowerPivot çalışma kitabına erişim sağlanmış son kullanıcılar, klasik Excel Pivot Tabloları veya Excel küp işlevlerini kullanarak verileri sorgulamak için tanıdık Excel arabirimini kullanabilir.
Tipik Altyapı
Self servis analiz için altyapı gereksinimleri en az düzeydedir ve BT altyapısı, rapor dağıtımı ve işbirliği için yardımcı bir mekanizma olsa da kullanıcılar, genelde az veya hiç BT desteği olmadan raporlar ve bilgileri geliştirebilir ve paylaşabilirler. Kullanıcılar genelde birden fazla kaynaktan veri toplayabildiği için veri ambarı oluşturmak gibi yapılandırılmış bir kurumsal sistem gereksinimi azalır. SharePoint Server’ın Excel Hizmetleri veya SharePoint için PowerPivot ,etkinleştirilmiş halde uygulamaları, self servis analiz çözümlerinin daha etkili yönetimi ve dağıtımını sağlamıştır. (Bu kullanım için PowerPivot’u araç olarak uygularken Excel 2010 gerekmektedir.)
Temel Konular
Self Servis Analiz için Excel ve Excel için PowerPivot’tan en iyi şekilde nasıl
faydalanabileceğiniz konusunda yol göstermek için aşağıda her bir teknolojinin özelliklerinin en iyi kullanımını açıklayan bir soru listesi sağlanmıştır.
Kaynak:http://blog.microsoft.com.tr (Gökben UTKU)