İş Zekası Teknolojisinin Seçimi 5

Performans İzleme (Panolar)

Açıklamalar ve Temel Özellikler


Bir araçtaki panonun sürücünün gerçek zamanlı çalışma performansını hızlı bir şekilde anlamasına yardımcı olması gibi, bir pano raporu da, kurumlarındaki mevcut durumunu anlamalarında kurum karar vericilerine yardımcı olur. Bir pano genelde farklı iş birimlerinden gelen anahtar performans göstergelerini tek bir sayfada birleştirerek performans hakkında bir bakışta görünüm sağlar. Bunun yanında, bir şeyler yolunda olmadığında veya performans harika olduğunda da daha ayrıntılı inceleme yapma özelliği sunar. Bu stil, “Performans İzleme (Pano)” olarak adlandırılır. Bu stil, genelde ilgili veri noktalarının tanımlandığı, iş başarısının temel belirleyicilerinin tespit edildiği ve kapsamlı İş Zekası stratejisinin mevcut olduğu daha olgun İş Zekası ortamlarında bulunmaktadır. Bu stili açıklayan anahtar özellikler aşağıda bulunmaktadır;

  • İş performansı hakkında bir bakışta görünüm sağlar.
  • İçeriğin birden fazla türünü bir araya getirerek kurum veya iş birimi hakkında daha bütüncül bir görünüm sağlar.
  • Birden fazla biçimdeki veriler tek bir sayfada birleştirilir. Bazı örnekler arasında mini grafikler ile çizelge raporu, trend grafikleri veya çubuk şemaları ve jeo uzamsal haritalar ya da kurumsal karneler bulunmaktadır.
  • Kullanıcılar, veri anormallikleri için kök neden analizi gerçekleştirmek amacıyla ayrıntılı inceleme gerçekleştirebilir.
  • Kurumsal bir veri platformu kullanımdadır ve bir OLAP bileşeni içermektedir ve bunlar düzenli olarak yenilenmektedir.
  • Genelde kurum çapında yaygın olarak ve kurumun farklı düzeylerinde kullanılır.

Araç Seçenekleri

Bu rapor stilini desteklemek için Pano raporları oluşturmak amacıyla farklı birçok araç kullanılabilir. SharePoint Server, tüm araçlarda ortak parçadır ve Panoların sunulması için tavsiye edilen platformdur. Bu stil, tek bir sayfada birleştirilmiş birden fazla biçimin kullanılmasını teşvik ettiği için, bu kullanımı desteklemek amacıyla tek bir teknolojiden fazlasını kullanmak olağan dışı değildir. Bu bölümde, Microsoft’un tüm araçlarını ele alıyor ve her bir teknolojiyi kullanmanın avantajları ve dezavantajlarına odaklanıyoruz.

Excel Hizmetleri / Excel için PowerPivot

Excel, pano yazmak için kullanılabilir ve daha sonra bu panolar iki farklı yöntem üzerinden paylaşılabilir. Excel Hizmetleri, standart bir Excel çalışma kitabı kullanır ve bu daha sonra görüntüleme için SharePoint Server’da barındırılır; bununla birlikte, etkileşim açısından kısıtlıdır ve otomatik veri yenileme için tasarlanmamıştır. Excel için PowerPivot, bu iki sorunu da çözer. Ayrıca veri kaynaklarını tek bir veri kümesinde kolaylıkla birleştirme özelliğini ekler ve çok daha büyük veri birimleriyle çalışmanızı sağlar.

Excel’de mini grafikler, Kırmızı/Sarı/Yeşil göstergeler, şemalar ve çizelgelerin tamamının tek bir sayfaya kolayca dahil edilebilme özelliği sayesinde Excel, Panolar için popüler bir tercihtir. Ayrıca Self Servis Analiz stilinde bahsedilmiş olduğu gibi Excel, hem BT yönetimli kaynakları hem de yönetilmeyen kaynakları entegre edebilir. Bu özellik, panoya kurumsal veri yapılarına entegre edilememiş sektör rekabet bilgileri gibi öğelerin dahil edilmesi için önemli olabilir.

Raporlama Hizmetleri

Bu teknik incelemenin baş kısımlarında Parametreli ve Operasyonel Raporlama Stilinde anlatıldığı gibi Raporlama Hizmetleri, güçlü bir rapor yazma tasarım ortamı sağlar. Bu tasarım ortamının temel özelliklerinden biri, birden fazla veri kaynağı ve rapor stilini tek bir sayfada entegre edebilme özelliğidir. Raporlama hizmetleri, mini grafikler, jeo uzamsal raporlar, şemalar, çizelgeleri, vb. desteklemektedir. Panolar tamamen Raporlama Hizmetlerinde yazılabilir ve ayrıntılı inceleme özellikleri ve raporları kullanılarak ayrıntılı inceleme gezinme özelliği dahil edilebilir. Panoları tamamen Raporlama Hizmetleri içinde yazmanın diğer bazı avantajları ise, Raporlama Hizmetlerinin gelişmiş yazdırma ve dışa aktarma özellikleri ve ayrıca rapor dağıtım özellikleridir. Bu ortamda yazmanın dezavantajı, ayrıntılı inceleme gezinme yollarının önceden belirlenmiş ve önceden oluşturulmuş olmasının gerekliliğidir ve Raporlama Hizmetlerindeki en donanımlı panoları uygulamakla ilgili karmaşıklığın, teknik kaynakların müdahalesini gerektirecek olmasıdır.

PerformancePoint Hizmetleri

Microsoft SharePoint Server 2010′un PerformancePoint Hizmetleri bileşeni, panolar ve kurumsal karneler oluşturmak için kullanılan bir performans yönetim sistemidir. Panolar, kurumsal karneler, raporlar ve anahtar performans göstergeleri (KPI) oluşturmak için esnek, kullanımı kolay araçlar sağlayarak PerformancePoint Hizmetleri, bir kurumdaki kullanıcıların kurum çapındaki hedefler ve stratejiyle uyumlu bilgiye dayanan kararlar almasına yardımcı olur. PerformancePoint Hizmetleri, birden fazla görünüm türünü tek bir panoya alma özelliği sunar. Bir PerformancePoint Hizmetleri panosunda kullanıcılar SSRS raporları, küp tabanlı grafikler, performans haritaları, ayrıştırma ağaçları ve Visio şemalarıyla etkileşime girebilir. Diğer içerik türleri, istenen herhangi bir web sayfasını bir pano çerçevesinde görüntüleyerek entegre bile edilebilir. Şekil 1′de gördüğünüz gibi raporlamadaki bu esneklik, kullanıcılara kurumun verilerinde gezinmek ve karar vermede faydalı yeni bilgiler türetmek için birçok yol sağlar.

Pano filtreleri, pano bileşenlerine uygulanabilir ve böylelikle kullanıcıların bir panonun birden fazla veya tüm parçalarını aynı anda güncellemelerine olanak sağlar. Küp tabanlı grafikler ve şemalarla kullanıcılar geçici analiz, dilimleme ve düzenleme boyut verileri gerçekleştirebilir, hiyerarşilerde gezinebilir ve sadece birkaç tıklatmayla hızlı ve sorunsuz bir şekilde şema türlerini yönlendirebilir ve değiştirebilir. Bu analiz türü, kullanıcıların verilerle etkileşime girmesini ve ilk bakışta görünmeyen yanıtlara ulaşabilmesini sağlar. PerformancePoint Hizmetleri panoları, birçok kaynaktan gelen verileri dahil edebilir ve raporların bir araç kullanılarak sunulmasını geliştirme ve yönetme özelliği sağlar. Ayrıca rapor ve pano geliştirme, PerformancePoint Hizmetlerinde bulunan yapılı yerleşim ve önceden tanımlanmış tasarım seçenekleri kullanılarak çok daha hızlı bir şekilde gerçekleştirilebilir.

Tipik Altyapı

Performans İzleme stili, genelde kurum çapında birden fazla kaynaktan gelen bilgiler için depo olarak hizmet eden mevcut veri yapılarını kullanır. OLAP küplerinin bulunuyor olması, bu ortamlarda İş Zekası analizinin temelini oluşturur. Veriler kullanıcılara mümkün olan en güncel bilgileri sağlamak için genelde düzenli olarak yenilenir. Bu nedenlerle, kurumun İş Zekası gereksinimlerini sağlamak ve desteklemek için bir BT departmanı gerekmektedir.

Temel Konular

Aşağıdaki tablo, bu stil için kullanılan her bir teknolojinin dezavantajları hakkında bilgi sağlamaktadır
















Kaynak:http://blog.microsoft.com.tr(Gökben UTKU)